-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1436 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا ديدن برنامهها و فيلمهاي خارجي كه از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش ميشود، جائز است؟ اگر جواب منفي است، چرا به آنهااجازه پخش داده ميشود؟

وظيفه تك تك مسلمانان جهان در برابر تجاوزها و ستمهاي آمريكا و انگليس و هر كشور ديگري كه به ناحق و براي سلطه بر سياست و اقتصاد و ذخاير ملي به يك كشور اسلامي صورت گرفته و يا در آينده به وقوع ميپيوندد، اين است كه با آنان مقابله كنند و دشمن را از سرزمين اسلامي بيرون رانند و جلوي جنايتهاي آنان را بگيرند؛ نيز نگذارند كه كفار از خدا بيخبر و ظالمان خونخوار بر ملتهاي مسلمان مسلط شوند و هر طور كه دلشان ميخواهد، دست به جنايت و غارت بزنند! چنان كه نبايد بگذارند عرض و ناموس مسلمانان را مورد هتك و تعرض قرار دهند و ثروت آنان را به تاراج ببرند و دينشان را مسخره نمايند. مسلمانان بايد از تمام توانشان (اعم از قدرت نظامي، اقتصادي و سياسي) براي سركوب نمودن متجاوزان استفاده كنند. اگر چنين نمايند، مسلماً پيروز ميشوند و شرا اشرار را كوتاه ميكنند. چنان كه حضرت امام خميني(ره) فرمود: اگر هر مسلمان يك سطل آب بريزد، اسرائيل را آب ميبرد. قرآن كريم درباره به كارگيري هر نوع توان عليه دشمنان اسلام ميفرمايد: در برابر (دشمنان) آن چه توانايي داريد از نيرو آماده سازيد.(1) رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: هر كس به مشكلات مسلمانان اهتمام نورزد و در رفع آنها همت نكند، در شمار مسلمانان نيست.

كسي كه بشنود مسلماني فرياد ميزند: آي مسلمانان، و او پاسخ ندهد، مسلمان نيست.(2) پس از ديدگاه شرع انور وظيفه مسلمانان دفاع از كيان اسلام و مجد و عظمت و حيثيت مسلمانان است. در دفاع از حريم اسلام و مسلمانان، اذن و اجازه مجتهد شرط نميباشد؛ يعني هر وقت دشمن به مسلمانان حملهور شود، همه موظفند از دين و مسلمانان دفاع كنند. اگر همه مسلمانان و رهبرانشان به وظيفه اسلامي عمل ميكردند و دستورهاي اسلام را درخصوص دفاع از دين و مسلمانان به كار ميبستند، به اين گرفتاريها مبتلا نميشدند، چنان كه اگر همه ما به وظيفه امر به معروف و نهي از منكر عمل مينموديم، جامعه اسلامي ايران بدين گونه دچار فساد و فحشا و اعتياد نميشد.

پس دفع از حريم اسلام و دينداران يك وظيفه اسلامي براي همه مسلمانان است، ولي به اين نكته بايد توجه داشت كه گاهي يك مصلحت مهمتر از جنگ مستقيم با دشمن ايجاب ميكند كه انسان خود را درگير با دشمن نكند، مثلاً در موقعيت كنوني جهان كه رهبران كشورهاي اسلامي براي نبرد با امريكا متحد نيستند و برخي خود از نوكران آمريكا هستند، اگرايران بخواهد در مسئله عراق و فلسطين دخالت نظامي كند، بهانه به دست دشمن مي افتد و با يك هماهنگي فريبكارانه بينالمللي و مشروعيت خودساخته، ايران را نابود ميكنند. بدين خاطر رهبران و مردم ايران فعلاً نميتوانند مستقيماً در مسئله عراق و... دخالت نظامي كنند، بلكه از راههاي ديگر از اين كشور مظلوم حمايت ميكنند.

هر وقت مصلحت و موقعيت ايجاب كند مرجع جامعالشرايط (در شرايط كنوني ولايت فقيه) حكم جهاد صادر كند، اطاعت از اين حكم بر همه مكلفان (اعم از مقلدان و غير مقلدان وي) واجب ميشود و لازم ميگردد كه همه در صف واحد تحت رهبري ولايت فقيه بر دشمن يورش برند.

پينوشتها:

1 - انفال (8) آيه 60.

2 - بحارالانوار، ج 74، ص 339.

3 - مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، واژه دفاع.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.